maandag 4 november 2013

Dubbeltractie NS 2200 (Roco)

De laatste aanwinst van Lokaalspoor 6 is de dubbeltractie (voorspan), serie2200 van Roco. Inmiddels is de serie 2200 bij de NS allang uitgerangeerd. Bij Lokaalspoor 6 krijgt zij een tweede kans. Een tweede kans? Ja, dat klopt, er is al een 2200 op de baan van Lokaalspoor aanwezig. Deze is momenteel in de revisie. Het moet een grondige revisie worden. De printplaat is vernieuwd, de oude decoder is vervangen door een ESU 54610. En de lampjes worden vervangen door een led-set van Digirails.
Daar is het eigenlijk mee begonnen. De Roco 2200 is er een van de eerste serie; met nog een oude printplaat. De vorige eigenaar heeft de loc door 'een kennis' laten digitaliseren. Dat is deels gelukt. Er moest echter een stuk van de achterste print afgebroken worden, om de dipswitch-decoder kwijt te kunnen. Gevolg. de cabine-koplampen moesten daar voor wijken. En dat zinde maar matig. Dus de 2200 zou in ere  Of de revisie van 2200 nr 1op korte termijn gaat lukken, valt nog te bezien. Dus daarom maar het zekere voor het onzeker genomen en in de winkel de dubbeltractie gekocht. Onder het mom van "als je iets doet, moet je het goed doen!' hersteld worden... Dat moment leek nu te  zijn aangebroken.

De serie 2200
De serie 2200 mag niet op een Nederlandse baan ontbreken. Er hebben er zo'n 150 in Nederland rondgereden. Dat is voor Nederlandse begrippen een groot aantal.
Ik ben me wat meer gaan verdiepen in de serie 2200. Om zelf informatie uit informatie van anderen een artikel te maken, kost met te veel tijd en is ook niet meer van deze (internet)tijd. Daarom hieronder een lijst met links betreffend de NS-serie 2200/2300.
Bovenstaande lijst is maar een greep uit de op het internet beschikbare hoeveelheid informatie over de NS-serie 2200/2300 diesellocomotieven.

Video
Natuurlijk zou Lokaalspoor 6 Lokaalspoor 6 niet zijn als er niet afgesloten zou worden met een boeiend filmpje.





1 opmerking:

FRANK103 zei

Zeker een mooie aankoop, en de Roco 2200 is een leuk model voor een schappelijke prijs, rijdt ook heel netjes. Ik heb er 2, een grijze en een bruine, die wel technisch erg van elkaar verschillen (komen nieuw uit de winkel) waardoor ik ze niet in 2span kan laten rijden. Vroeger reden bij ons dagelijks lange kolentreinen getrokken door 3 of 4 2200 naar Uitgeest, naar de Hoogovens in IJmuiden. Als je dan per ongeluk op het station stond kreeg je een aardige hap kolengruis binnen. Later reden er alleen nog kalktreinen, wat voor een witte wolk achter de trein zorgde. VAM wagens heb ik op de Zaanlijn nog nooit gezien, die reden via Haarlem. Veel plezier met je 2200 en bedankt voor het filmpje!