zaterdag 9 maart 2013

Baan in uitvoering (23)

Deze week een voortzetting van de werkzaamheden. Niet dat het spectaculair nieuws is; sterker nog, voor de vele trouwe lezers van dit blog '( alle drie) behoorlijk 'boring en zo 2010! \maar ja dit is een blog en dan mag het. Daar komt nog bij dat vandaag het weer niet uitnodigde tot buitenspelen en dus een mooie reden om te gaan knutselen aan de trein. 
Eerst maar verder gegaan met de dwars spanten. Bij de plaatselijke bouwmarkt waren 'de  metalen hoekjes' op.  Voor de scherpzinnige lezer van dit blog; de spanten met de witte hoekjes zijn vandaag aangebracht. Aan de voorzijde moet nog een rand komen.
Daarna verder gegaan met de twee hoeksegmenten. Ook hier is gewerkt met de witte hoekjes. De spanten zijn om het doorzakken van 12 mm dikke multiplex platen te voorkomen. De doosconstructie valt hier goed te zien. Nadeel van het werken met latten is wel de vorm vastheid.
Nadat de spanten zijn aangebracht, worden de multiplexplaten geplaatst. Deze worden voorlopig nog niet vastgeschroefd. Het vastschroeven gebeurt pas als de rails definitief vastgeschroefd worden. Om onderhoud aan de onderbaan (niveau 0) te kunnen doen zullen er op bepaalde plaatsen service-luiken gemaakt worden. Natuurlijk moeten deze luiken gecamoufleerd weggewerkt worden in het landschap.
De ontstane tafelruimte wordt meteen gebruikt als stapelplaats. Het blijft woekeren met de ruimte. Het opruimen (opzolderen) is iedere keer weer een hele klus.



2 opmerkingen:

FRANK103 zei

Hoi Ad,

noem dat maar saai, witte hoekjes in plaats van zilverkleurige exemplaren, het is dat ze naar Linda de Mol zitten te kijken, maar anders was ik in polonaise door de woonkamer gegaan ;-)

Trouwens, zo'n Ford wagon prominent in beeld doet natuurlijk ook veel goed!

Mijn onderbouw is van 44 x 44 mm balken (poten zijn dikkere balken), ik kan er echt op zitten, zodat ik voorzichtig durf te stellen dat als mijn huis instort mijn spoortafel waarschijnlijk de meest veilige plek in huis is. Dat is wellicht iets overdreven, jouw onderbouw ziet er stevig genoeg uit (ik heb 9 mm mdf platen gebruikt), en je hebt tenminste genoeg ruimte tussen schaduwstation en de onderkant van het volgende niveau (is bij mij 12 centimeter).
Ik zou er dus wel een keer gecontroleerd op leunen om vast te stellen dat de tafel stevig genoeg is, beter nu iets dikkere balken toepassen dan straks platen die doorhangen.

Wat mij betreft plaats je gewoon met enige regelmaat dit soort saaie verhalen, dat is goed voor mijn nachtrust en bespaart uiteraard weer meteen op de slaappillen, zodat er financieel weer ruimte is voor een 36608 traxx lok.

Vrgr

Frank
(NB als ik volgende keer iets korter en bondiger moet reageren mag je dat gerust hier vermelden. Niet dat ik dat nalees, maar het kan.

Ad zei

Frank, bedankt voor je reactive. Lang of kort en bondig; maakt me niet uit. Het is leuk als er iemand reageert. De ruimte tussen de niveaus is 16 cm. Tot nu toe lijkt de construcyie meer dan stevig genoeg (ik steun er regelmatig vrij ongecontroleerd op). Wat die Fordwagon betreft; dat had wat mij betreft ook de grootvolumewagon ; Wir fahren fúr VAG" Mogen zijn. Al heb ik niks tegen Ford, heb ik toch wel een behoorlijke voorkeur voor VW/Audi. Wat de polonaise betreft; die houd ik nog wel te goed van je (misschien een idee voor een modelspoorvideootje.