maandag 8 oktober 2012

NS 4906 - Märklin 37812



De NS 4906 is al een paar weken in huis. Door omstandigheden was er nog geen gelegenheid om de stoomloc op het blog te presenteren. De ervaringen met de locomotief zijn beperkt. Het is een fraai uitgevoerde  locomotief, met veel functies. Er is een Seuthe-rookgenerator ingebouwd.
De serie 4900  heeft na de Tweede Wereldoorlog een drie-tal jaren in Nederland rondgereden. Het is oorspronkelijk een locomotief uit de DB-serie 50. De topsnelheid bedroeg 80 km/p.u. ( voor- en achteruit). Door de de betrekkelijk lage asdruk was de locomotief geschikt om ook dienst te doen op de (Duitse) nevenlijnen. De serie 50 is bedoeld als goederenlocomotief voor middelzware goederentreinen; al was ze ook regelmatig voor personentreinen als trekkracht te zien. Binnenkort zal er een filmpje met een eerste rij-impressie op Lokaalspoor 6 te zien zijn.







3 opmerkingen:

FRANK103 zei

Ik vind het een erg mooie lok, het is de nieuwe 50 waarvan het onderstel niet meer uit 2 delen bestaat? Als ik tegenwoordig bij Harlaar in de etalage kijk lijken alle nieuwe marklin loks wel steeds duurder te worden, buiten de hobby serie kosten ze minimaal 270 maar meestal rond de 400 euro. Het is dat ik Piko en Roco zo plastic achtig vind, anders zou ik marklin links laten liggen. Maar mooie loks maken kunnen ze wel bij Marklin!

Ad zei

@Frank,
Daar heb je gelijk in. Märklinlocs zijn duur; of ze echt veel duurder zijn dan Roco vraag ik me af. Piko is een ander verhaal; gebruikt goedkopere materialen. Ziet er desondanks goed uit. Wat ik toch wel heel zwaar vind tellen, is het nagenoeg probleenloos rijden van Märklinlocs op een Märklinbaan. Bij Roco is dat toch altijd een beetje trickie. Ik vind Roco prachtige locs maken met op zich goede rijeigenschappen; maar het blijft toch kwetsbaar. Niet alleen wat onderhoud betreft (met name verwijderen van kappen), maar ook wat onvoorspelbaar rijgedrag over wissels en door (krappe) bochten. Daarom blijft ondanks de forse prijs mijn voorkeur toch bij Märklin.

FRANK103 zei

Hoi Ad, ik was zaterdag bij Harlaar en daar werd ik niet blij van de prijzen van de marklin loks. Eerder was ik ook al eens heel snel klaar bij Huider in Heerhugowaard. De adviesprijzen maken het impulsief kopen van een lokje niet meer leuk. Bij harlaar stond een roco 189, die zie ik hier regelmatig rijden voor kalktreinen naar de hoogovens, afgeprijst van 245 euro voor 122 euro. Maar door matige ervaringen met andere roco loks heb ik deze toch laten staan.
Ik koop regematig loks op spoorbeursen, bij bekende nederlandse winkeliers. Maar dan wel in de aanbieding ;-)
Nu heb ik tweedehands een Taurus gereserveerd, ook voor een fractie van de adviesprijs van een aantal jaren geleden. Maar wel Marklin, betrouwbaar en degelijk.
De stoomlok zoals jij die nu gekocht hebt, daarvan kan je vooraf moeilijk voorspellen of hij snel uitverkocht raakt, kijk maar eens naar die EECT 1200. En het is op voorhand ook niet te zeggen wat de prijs van deze lok op de diverse beursen doet. En als je dan per se deze lok wilt hebben, dan ben je eigenlijk gedwongen hem bij de winkel te bestellen. En eerlijk gezegd ook, de huidige modellen zijn kwetsbaar door hun elektronica, het komt regelmatig voor dat je de garantie nodig hebt. Dan is het toch echt fijn dat je terug kunt naar een winkelier! Gefeliciteerd dus met je aankoop, en hopelijk als betrouwbare trekkracht op de spoorbaan!