zaterdag 4 april 2015

DB BR 182 005-9 (Märklin 39830) - exit DB BR 120 001-3 (Märklin 3153)


Voorgeschiedenis                                                        











De DB BR 182 stond eigenlijk niet hoog genoteerd op het lijstje   voor de Lokaalspoor-6-baan. Wat het ontwerp heb ik het wel altijd een mooie locomotief gevonden. Wie weet komt het er nog wel een keer van, heb tot nu toe gedacht. En dan staat er ineens een te koop. Ik doe een bod, krijg een tegenvoorstel van de aanbieder, maar besluit daar niet op in te gaan. Ik bedank de verkoper voor de moeite en verwacht er verder niets meer van te horen... En dan een paar dagen later toch weer een e-mail van de aanbieder. Hij gaat akkoord met mijn bod. Tja, zo'n mooie loc laat je dan niet meer schieten. En zo ben ik dus nu in het bezit van heuse 'Taurusloc' van de DB BR 182. Bijna per ongeluk, echt waar! Deze DB BR 182 past heel mooi bij het al aanwezige duo Siemens e-locs: BR 152, BR 189. Binnenkort maakt de NS 186-009, van concurrent Bombardier, het kwartet compleet.
 


Exit BR 120 001-3

Van de DB BR 120 001-3 is afscheid genomen. Deze rijdt nu zijn rondjes in Hengelo met een sleep TEE-wagons. Het is een mooie loc, maar paste niet zo bij het andere tractiematerieel van mijn spoorbaan. En daarom stond de loc te koop. Guus, uit Hengelo, heeft de loc gekocht. Op zijn baan krijgt hij de status, die een dergelijke locomotief verdient: aan hoofd van TEE-trein.


Ontwikkeling

Oorspronkelijk ontwikkeld voor de ÖBB door Siemens Krauss-Maffei Lokomotiven GmbH als Reihe 1016 en later als tweesysteemvariant Reihe 1116. De loc met de opvallende naam 'Taurus' behoort tot de EuroSprinter-familie. Deze serie is echter ook als Baureihe 182 bi de DB in gebruik genomen. Via de Siemens-locpool zijn locomotieven van deze serie ook aan diverse particuliere spoorwegmaatschappijen verhuurd.
 

Prestaties

De BR 182 is ontwikkeld als universele loc, dus inzetbaar voor zowel  reizigers- als zware goederentreinen.
Met een piekvermogen van 7000 kW kan de loc een maximum snelheid van 230 km/h bereiken.
Het (d)uurvermogen bedraagt 6400kW.
Door de brede inzetbaarheid, is de de ÖBB-Reihe 1016/1116 regelmatig op Duitse spoorlijnen te zien en hetzelfde geldt ook voor de DB BR 182 op Oostenrijkse spoorlijnen. Tijdperk V.

Märklin 39830

Het model heeft:
  • instelling van digitaal adres d.m.v.v. dipswitches
  • Instelbare maximumsnelheid
  • instelbare optrek- en afremvertraging
  • Soft Sinus motor

Functies bij digitaal bedrijf
  • f0: rijrichting afhankelijk wisselende verlichting
  • f2: rijrichtingafhankelijke schijnwerpers
  • f3:geluid persluchthoorn
  • f4: directe besturing/ingestelde vertraging en gereduceerde maximum snelheid

Video

YouTube



Wikipedia

3 opmerkingen:

FRANK103 zei

Ik vind deze 182 ook een zeer fraai exemplaar van de Taurus familie, de rijeigenschappen van de lok zijn door de sinus motor ook uitzonderlijk goed. Ik heb zelf de OBB 1016, via het 3railforum voor 140 euro gekocht, dat was volgens mij al een hele nette prijs. Ik denk dat de 182 iets meer gevraagd en dus duurder is,nnet als de 1116 met full sound. Ik had van Guus van het 3railforum al een mailtje gekregen dat hij jouw 120 had gekocht, zo zie je dat de wereld van de modelspoorders soms kleiner is dan gedacht! Veel plezier met deze mooie aanwinst!

Ad zei

Ha Frank, ik heb de 182 inderdaad voor heel nette prijs gekocht. Vreemd genoeg werd er helemaal niet geboden op de al nette vraagprijs van 145 euro. Guus hielp mij van de BR 120 af. Deze paste niet bij de andere locs. Ik heb het idee dat een aantal modelspoorders bezig zijn om hun oudere locs van o.a. de 39-serie t.b.v. de aanschaf nieuwe mfx+ locs. Ik heb de laatste tijd tenminste al twee keer een loc voor een recente loc voor een heel nette prijs kunnen kopen.

FRANK103 zei

Hoi Ad, ik vind 145 ook een hele nette prijs voor deze lok, reken een nette analoge lok (75) met ombouw naar hoogvermogen (25 motorset) en decoder (30) dan zit je daar al aardig in de buurt! Dan heb je geen geluid (toeter) en lichtwisseling maar wel ergernis bij het inregelen van de decoder.
De 39... Loks zijn volgens het internet de best rijdende loks, mijn 3 exemplaren (v200, 103 en taurus) rijden ook bijzonder goed. Maar (er is altijd een maar) als er iets met deze loks aan de hand is kan je deze zelf bijna niet repareren. Ik ga er gemakshalve van uit dat mijn exemplaren dat mijn loks goed zijn en goed blijven. Maar misschien dat deze onzekerheid er voor zorgt dat lieden voor een schapppelijke prijs afscheid nemen van hun 39..., en deze inruilen voor loks met zo'n nieuwe Chinese wegwerpmotor of juist een ouderwetse 5* motor?